Monthly Archives: April 2009

Yhteispoliittinen Wappusauna ma 27.4. klo 18

Vihreät teekkarit osallistuu 27.4. klo 18.00 järjestettävään Yhteispoliittiseen Wappusaunaan, johon ovat
tervetulleita kaikki politiikasta kiinnostuneet puoluekantaan katsomatta.
Tällä kertaa tapahtumaan on kutsuttu mm. kansanedustaja Jyrki Kasvi puhumaan
eurovaaliteemoistaan – kannattaa tulla kuuntelemaan! Paikkana on
Jämeräntaival 3A:n kattosauna. Tapahtuman pääjärjestäjinä toimii Kokoomusteekkarit.

ViNOn liittokokouksen terveisiä

Vihreät teekkarit osallistui 4.-5.4.2009 Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton Joensuussa järjestettyyn liittokokoukseen (edustajina allekirjoittanut, Patrick Jensen sekä Otto Puolakka). Tuttuun tapaan tapahtuma oli sekoitus kiivasta argumentointia, sanamuotojen viilailua, biletystä ja tärkeimpänä ihmisiin tutustumista. Asialistalla oli henkilövalintoja, tiivistetyn periaateohjelman ja siihen liittyvien ns. lyhyiden kantojen hyväksyminen, eurovaaliteemat sekä pari liittokokouskannanottoa.

Ehdottomasti työläimmäksi urakaksi osoittautui lyhyiden kantojen hyväksyminen. Ei liene yllättävää, että kun käytännössä kaikki järjestön kannat tuodaan pöydälle samalla kertaa, säätämistä on luvassa. Kyseessä on siis dokumentti, jossa on luettelonomaisesti esitetty ViNOn kannat lukuisiin keskeisiin asioihin abortista alkoholipolitiikkaan.

Liittokokoustyöskentely etenee siten, että kokoukseen tuodaan valmistellut esitykset, joista keskustellaan lauantain istunnossa. Palopuheiden lisäksi voi eri dokumentteihin tehdä kirjallisia muutosesityksiä, joiden sisältö vaihtelee periaatteellisista linjauksista kielenhuoltoon. Näitä esityksiä sitten puidaan lauantai-illan työryhmissä, jotka muodostavat niiden pohjalta uuden pohjaesityksen sunnuntain istuntoa varten. Sunnuntaina sitten kaikki esitykset, niin työryhmän hyväksymät kuin hylkäämätkin, käydään läpi, ja niistä äänestetään jonkun edustajan niin pyytäessä.

Lyhyiden kantojen osalta kävi niin, että muutama ahkera kokousedustaja oli tehtaillut muutosesityksiä jotakuinkin joka toiseen kantaan ja kun päälle lisättiin lauantai-iltapäivän sato, sai kantatyöryhmä ahertaa myöhään yöhön muiden bilettäessä teatteriravintolassa (itse valitsin kevyemmän työryhmän). Sunnuntaina olikin sitten luvassa piitkä äänestyssessio, mutta ainoa todella tiukka äänestys käytiin eurovaaliteemoista: ei niinkään yllättävästi äänestyksen aihe sivusi ydinvoimaa.

Tunnelma kokouksessa oli yhtäaikaa rento ja hektinen. Edustajien kunniaksi on sanottava, että omien ajatusten kohtaama vastustus osattiin ottaa rauhallisen asiallisesti – jopa ydinvoima-asiassa. Bussimatkat sujuivat rattoisasti politikoiden ja uusiin kasvoihin tutustuen. Yleisellä tasolla retkestä jäi sellainen mielikuva, että politiikka voi ainakin näin pieninä annoksina olla hyvinkin hauskaa.

— Tommi Horttana