All posts by Jonppe

Mikä tekee televisiosta television

kannytv.jpgVihreänä olen kiinnostunut demokratian säilymisestä. Ei tarvitse mennä kauaksi Suomesta löytääkseen valmiiksi käsikirjoitettuja vaaleja. Silti, edes korkeasti koulutetussa kotimaassa en luottaisi sokeasti sen yleisen ja yhtäläisen säilymiseen. Ei tarvita uutta Kekkosta sen rikkomiseen. Sekä Italiassa, että Venäjällä on vallanpitäjä pystynyt hankkimaan likimain monopolin mediassa. Ääniä ei saa ostaa, mutta rahalla niitä saa mainonnan kautta. Mielestäni Yleisradio on tärkein demokratian tae Suomessa – jotain poliisiin ja armeijaan verrattavaa.

Teekkarina saatan törmätä keskusteluun IP-streameistä kahvipöydässä. Kanssaopiskelijoista murto-osaa maksaa TV-lupamaksun. En osaa sanoa tuleeko osuus enää kasvamaan opiskelijoiden siirtyessä työelämään, jos TV-lupa ylipäätään säilyy siihen asti. Kuitenkin, joka kolmannen suomalaisen taskussa saattaa viiden vuoden päästä olla pieni TV. Se voi käyttää langatonta laajakaista yhteyttä, tai vastaanottaa suoraan digi-TV signaalia. Nämä katuosoitteettomat TV-vastaanottimet eivät oikein sovi nykyiseen TV-lupamaksu-malliin. Samaan tapaan TV löytyy tietokoneista, ostamatta yhtään lisälaitetta, ilman lisäkustannusta, asentamatta yhtään uutta ohjelmaa. Nykyisen lain mukaan tämä varmaankin tekee niistä kaikista televisioita, riippumatta mihin laitteita oikeasti käytetään. Kukaties, jos Nokia niin haluaa, on kaikilla pian oma TV ja lupamaksu voidaan periä jokaiselta ilman tarkastusta.

Tekniikan opiskelijana(kaan), en osaa sanoa minkä perusteella data verkossa luokitetaan TV-lähetykseksi. Sama pätkä MTV3:n lähettämä varmaankin kuuluu luokitteluun, mutta toiselta webbisivulta ladattaessa se ei sitä ehkä ole. Internet operaattorit levittävät TV-kanavia suoraan yhä useampaan talouteen. Samalla liikkuvaa kuvaa tulee yhä useammasta tuutista, perinteisistä TV-kanavista riippumatta.

Uudet tekniikat, paitsi tekevät TV-lupatarkastuksen yhä vaikeammaksi, vaikeuttavat vanhan lain tulkintaa. Myös YLEn tarjonta varmastikin laajenee tekniikan kehittyessä. Samalla pitää miettiä vanhojen palvelujen merkitystä. Itseäni hieman hämmästyttää vaikkapa Musiikkitalon tai radiotoiminnan kustantaminen juuri TV-lupamaksuista. Joku vielä uskoo, että kaikki tämä tarjonta taakkana, Yleisradio pystyisi kilpailemaan kaupallisten kanavien kanssa vielä silloin, kun katsoja voi valita.

Eduskunnan miettiessä lupamaksun kohtaloa, uskon päättäjien arvostavan hallinnosta riippumatonta mediaa yhtä paljon kanssani. Toivon Yleisradion lähettävän jokaiselle jotain; tekevän kriittistä journalismia ja, sekä sivistävän, että viihdyttävän kansaa. Tämä kaikki on niin arvokasta, etten haluaisi sen jäävän näkymättä keneltäkään sen hinnan vuoksi. Pelkkiä elokuvia tai urheilua haluava saa sen varmasti halvemmalta muualta, jos YLEn kulut jaetaan katsojien kesken. Toivottavasti päättäjät tutustuvat myös tele-tekniikan visioihin ja mahdollisuuksiin.

Johannes Aalto

Toiveita uudelle edustajistolle

Otaniemi

Sitten ensimmäisen oman Otaniemen visiittini jälkeen on teekkarikylään rakennettu Ossinlinna ja Otaranta. Smökistä on ruokailu loppunut. Koulun puolella eniten maisemaa on muuttaneet TUAS-talo ja entisen Puu-osaston paikalle kaivettu monttu. Tämä kaikki on kovin pientä verrattuna siihen, mitä on suunniteltu seuraavalle viidelle vuodelle.

Huippuyliopisto,
länsimetro (ja asema) ja Otarannan ns. “Hauen laulu”!? Kaiken luulisi kiinnostavan myös alueen opiskelijaa. TKY olikin lobbaamassa länsimetron puolesta ja ylioppilaskuntien yhdistämistä on mietitty paljon. Itse pelkään, että arkiset asiat jäävät edunvalvonnassa organisaatiokaavioiden alle. Riitoihin tavoitteet eivät ainakaan kaadu. Ainakin edarivaalmimainoksia lukiessa ryhmien välisiä eroja saa hakemalla hakea, jollei sitten asioista, joista edustajisto ei päätä.

TKY:n joukkoliikennetyöryhmä valvoo ja ottaa kantaa alansa aiheisiin. Kuntavaikuttamistyöryhmä on jäänyt telakalle, ilmeisesti innostuneiden edareitten puutteessa. Nyt sille olisi arvetta, kun muutokset ovat vielä suunnittelun asteella. Tällä hetkellä huippuyliopisto lienee näistä ainoa jonka etenemistä vahditaan silmä kovana.

Johannes Aalto

Vihreiden teekkareiden nettisivut

Nämä ovat Vihreät teekkarit ry:n nettisivut. Tuore yhdistyksemme on saanut alkunsa Otaniemessä Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnan piirissä syksyllä 2006 ja rekisteröity yhdistysrekisteriin kesäkuussa 2007. Tule mukaan toimintaamme! Lisätietoja osoitteesta vihreat ät list.tky.fi.